Sunday, November 9, 2014

kirjan käsikirjoitus toimitettu: nyt kaikuu viimeinen avunhuuto!

Rakkaat ystävät!

Kirjani käsikirjoitus on nyt toimitettu, ja homma alkaa olla paketissa yhtä asiaa lukuun ottamatta: kirjan taakse kaavailemani matkafakta mollottaa edelleen tyhjyyttään.

Reissussani oli toki varsin lennokas ja usein aika huuruinenkin meno, mutta samat käytännöllisen maailman lainalaisuudet ne meikäläistäkin koskivat ja koskevat. Koska esimerkiksi matkabudjettia koskevat huomiot olisivat kuitenkin olleet suhteellisen laimeita jossain siellä shamaanirummutusten ja erämaaeksymisten välillä, päätin koota kirjani loppuun niin sanotun matkafaktan.

Nyt kysynkin: mitkä ovat sellaisia asioita, jotka ovat teidän mielestänne oleellisia matkafaktoja -sellaisia, joiden tietäminen on oleellinen osa tuon 15 kuukauden hahmottamista? (Mielestäni ainakin matkabudjetti on yksi näistä, sillä 3000 euron reissu on aivan eri asia kuin vaikkapa 10 000 euron reissu.) Tuumin myös, että ehkäpä kaiken matkafaktan ei tarvitse olla niin Vakavaa ja Virallista: mukaan voisi mielestäni eksyä myös uivelompaa triviaa. Olisin siis kovin kiinnostunut kuulemaan, mikäli jollakulla on ehdotuksia myös uivelon trivian saralta.

Kyselin teiltä apua myös viime vuoden lokakuussa, ja sainkin silloin todella arvokkaita kommentteja kirjaani koskien. Erityisesti ilahduin siitä, että monella tuntui olevan kirjastani hyvin samanlainen visio kuin minullakin. (Tuo visio tosin venyi ja paukkui halki kirjotusprosessin, mutta koen tuon saman perimmäisen olemuksen kuitenkin säilyneen.)

Itse olen kaikissa käytännön asioissa aivan onneton, ja siinä missä joku tiirailee ennen reissulle lähtöä rokotesuositukset ja säätiedotukset, kyhäilen minä railakasta matkasoittolistaa ja koilottelen pitkin kyliä. Esimerkiksi nyt kesällä lähdin Intiaan tietämättä, että siellä on monsuunikausi meneillään... Se kertonee minusta aika paljon se.

Nyt ei siis kaivata mitään sen syvällisempää pohdintaa, vaan ihan tiukkaa ranskalaista viivaa siitä, mitä matkafaktan tulisi sisältää! (Syvällinenkin pohdinta toki passaa aina!)

Olen vähän huono jakelemaan kiitoksia, mutta kiistaton tosiasiahan se on, että jokainen meikäläisen juttuja seuraava ja kommentoiva tyyppi on kiitoksensa ansainnut. Osa on kulkenut mukana vuoden 2007 muotiblogiajoista lähtien, joka on muutamalla sanalla sanoen melkoisen hurja homma. Saatan olla aika tiukkasanainen argumentoija ja toisaalta myös keskimääräistä huonompi kommentteihin vastaaja, mutta kiitollisuushan tässä se perimmäisin juttu on. Ilman blogihommia kirjaa ei olisi koskaan tullut - tai olisi, mutta joskus vuosikymmeniä myöhemmin. Liian myöhään, sillä oikea aika oli juuri nyt.

Ja vaikka en suinkaan näin vielä puoli vuotta sitten ajatellut: olen myös erittäin kiitollinen niistä kerroista, kun olen ajautunut lähes murskakritisoinnin kohteeksi. En enää koe jokaista kritiikkiä henkilökohtaisena hyökkäyksenä, vaan ymmärrän että kritiikki nousee erilaisista tavoista hahmottaa maailmaa ja viestiä tuota hahmottamaansa. Koenkin siis olevani jokseenkin valmis ottamaan kritiikkiä vastaan myös kirjastani. (Toki toivoen, että myös kiitosta piisaa!)

Kiitos, tyypit. Ihan pian pääsette lukemaan, mistä tässä kaikessa on ollut kysymys - nyt enää matkafakta kasaan!


PS. Pieni sisäpiiripaljastus kaikille kirjan julkaisemisesta haaveileville: koko prosessi on kokonaisuudessaan ollut varsin leppoisa, eikä edes kaltaiseni perfektionisti ole joutunut kiristelemään hampaitaan. Joten älkää keskittykö jännittämiseen - keskittykää kirjoittamiseen! Ja kirjoittakaa täyttä asiaa, mitä tuo asia nyt sitten ikinä onkaan!

9 comments:

  1. Mä ainakin tsekkailen ennen reissuun lähtöä ensimmäiseksi 1) kaikki virallisten tahojen maahanpääsyvaatimukset viisumeista ja niiden hankintakeinoista pakollisiin rokotuksiin. Ja mielellään hyvissä ajoin viime hetken paniikeilta ja lisämaksuilta säästymiseksi.

    Toinen aika oleellinen juttu on ottaa selvää 2) määränpään ilmasto-olosuhteista (kuten vaikka just nuo monsuunit ja muut sadekaudet :D), ne kun aika pitkälti määrittelee senkin, mitä sinne kannattaa pakata mukaan.

    Ja tietty 3) paikalliset tavat ja kulttuurit ainakin pääpiirteittäin! Kukaan tuskin haluaa aiheuttaa pahennusta ja loukata paikallisia edes vahingossa esim. pukeutumalla "väärin" tai muuten törkeästi käyttäytymällä (itekin tässä yritän just valmistautua tulevaan Sansibarin reissuun hankkimalla säädyllisiä t-paitoja, kun huomasin, että hellevaatearsenaalini koostuu lähinnä muslimikulttuuriin aivan liian paljastavista topeista ja lyhyistä mekoista... no perus reppureissari ehkä vielä saa bikineissä patsastelunsa anteeksi, mutta kun sinne menee tekemään töitä, pitää olla jo astetta skarpimpi). Säällisesti pukeutumalla saa myös vähennettyä sitä kyseenalaista huomiota, jota valkonaama ja varsinkin naispuolinen valkonaama voi joissain maailmankolkissa valitettavasti osakseen saada.

    Ja vielä 4) yöpymismahdollisuusselvitys. Joissain maissa mummelit vuokraavat halvalla huoneita kotoaan ja toisissa maissa taas motelli tarkoittaa lähinnä maantienlaidan bordellia, jonne välttämättä ihan joka iikka ei haluaisi väsyneenä eksyä.

    Siinä kai ne tärkeimmät, joilla sen budjetoinnin (ja rahojen ja passien tarkan säilytyksen) kanssa pitäisi jo pötkiä aika pitkälle! Ole hyvä, ja toivottavasti kirjasi tulee olemaan menestys!

    ReplyDelete
  2. Oleellista matkafaktaa vois olla että minkälaisella yöpymismeiningillä sinne lähtee: onko aikomuksena yöpyä hotelleissa vai tien päällä (sun kohalla on aika selkeetä että jälkimmäistä XD), ja jotain kielitaidosta tai tuttavuuksista kohdepaikoissa, koska matkasta tulee varmasti erilainen jos osaa kielen tai tuntee porukkaa valmiiks. Ja sitten kans matkavarustus: mitkä on sun mielestä ne oleellisimmat matkassa mukana olevat kamppeet.

    ReplyDelete
  3. Oonkin miettinyt näitä juttuja pitkään, tosi hyvä että kysyit. Mua kiinnostais erityisesti, miten otat kontaktia paikallisiin ihmisiin. Miten pääsee vieraiden ihmisten koteihin? Oon myös pohdiskellut kuinka paljon rompetta on matkoilla mukana, miten ne pysyy turvassa ja mitä sitten jos ei pysy? Mitä teet kun et osaa kieltä tai kommunikointi ei muuten suju? Mitä yllättäviä käytännönongelmia on tullut vastaan? Kuinka paljon etukäteistutkimusta paikoista on vai löytyykö hienot jutut sattumalta? Miten rahat riittää ja mistä ne tulee? Miten naispuolinen henkilö matkustaa yksin? Mitä ylipäätänsä on otettava huomioon kun matkustaa yksin? Tosi kuiva kommentti, hups ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ei kun just tämmöstä kuivuutta tässä nyt kaivattiinkin - ihan vaan tiukkaa listaa siitä, mitä matkafaktaan voisi sisällyttää!

      Olen halunnut pitää mun kirjan aika kostean huuruisena, koska niissä fiiliksissä mä reissuani tein, joten kaikki se kuiva kama on sit just siellä lopun matkafaktaliitteessä. Sieltä voi jokainen noukkia halutessaan lisätietoa ilman että se vaikuttaa itse kirjan tarinan etenemiseen. :>

      Delete
    2. Anni täs hei! Matkassa mukana vuodesta 10! :) nyt meinasin vastata kysymykseesi ja kysyä, mutta eipä tarvinnutkaan! Edeltävä anonyymi laittoi sanoiksi mieltäni askarrutavat kohdat.
      toisaalta kaikki ei niin kuitenkaan kutkuttele, itsekkin kun matkustan omissa huuruissani ja ikänä mitään suunnitellut ja hyvin on mennyt!

      Delete
    3. Olen ihan samaa mieltä: huurumatkustus kunniaan - ja huurukirjoittaminen! Mitään matkaopasta musta ei koskaan olisi kirjoittamaan, eikä mulla suoraan sanottuna olisi edes kiinnostusta moista kirjoittaa. Mä kirjoitan ekstaattisista olotiloista, oudoista hiipparityypeistä ja sit tietysti siitä kaikkein hiippareimmasta, eli oman pääkoppani mutkista ja meiningeistä - en pankkiautomaattejen sijainneista, rokotteista ja viisumeista. Niistä voi jokainen googletella ihan muualta.

      Tuumasin kumminkin, että rehellisyyden nimissä sellainen sivun pituinen matkafaktaosio olisi suotava - ihan jo osoittamaan, ettei tämänsortin seikkaileminen ole suinkaan mikään mahdottomuus, vaan ihan jokaisen opiskelijatyypinkin toteutettavissa. (Se tietty huuruisuus toki täytyy olla messissä, mutta ehkäpä mun kirja voi juuri tuollaisen huuruisuuskipinän sytyttää!)

      Delete
    4. Mä taisin ymmärtää ihan väärin että mitä ensinnäkään hait tuolla matkafaktaan sisällytettävällä tiedolla. No, tuon hyvin yleisluontoisen kommenttini voi jättää huomiotta, jos meni aiheen vierestä :D

      Delete
    5. No mun kirjan osalta tuo meni vähän villin laajaksi, mutta kyllähän tuo kommentti ny itsessään oli aivan täyttä asiaa!

      Lisäksi suunnitelmissani on kirjoittaa isomman puoleinen postaus Kiinassa matkustamisesta, joten siinähän tuota pääsee hyödyntämään aivan mallikkaasti. n__n

      Delete
  4. ensimmäisellä liftireissullani varustauduin näin tarpeenani minimoiden kaikki riskit tahi yllätykset:
    -selvitä viisumi yms asiat, jos matkaat sellaisiin maihin
    -älypuhelimeen kantsii ladata niiden teiden karttoja, joissa suunnilleen kulkee, satelliittipaikannuksesta voi kätevästi katsoa hyvän spotin, missä kantsii jäädä pois tai ylipäänsä paikantaa itsensä hukkatilanteessa. ja ylipäänsä puhelin, joka pystyy vastaanottamaan wi-fin, oli eka itselle suuri turva ja informaation etsijä.
    -2 tussia koska toisesta jää kuitenkin korkki auki ja kuivuu!
    -mulla oli jopa erittäin pätevä liftikyltti: laminoitu superkirkas oranssi kartonki pelasti pimeinä iltoina, kun heijastin ei riittänyt tuomaan näkyvyyttä sinne kulkupelin sisäpuolelle. siitä pystyi sit pyyhkimään taulutussin pois ja vaihtamaan tekstin!
    -hitchwiki.org! sieltä kirjoitin aina ennen seuraavaan liikkumispäivää ylös sellaisia spotteja, joihin kantsii suunnata liftaamaan ja miten niihin pääsee ylipäänsä sieltä voi lukea tarpeellisia tietoja esim. missä voi suht huoletta pummata julkista liikennettä jos rahatilanne niin vaatii. samoin jotain sellaisia tietoja, kuin että missä rekat ei liiku sunnuntaisin/pyhäpäivinä, millaisilla teillä on kiellettyä liftata tai missä maissa on kiellettyä dyykata. no, tää on vinkki lähinnä isoihin kaupunkeihin, joihin jengi on päivitellyt noita tietoja.
    -kaikelta läheiskansalta kantsii kysellä dyykkaus-vinkkejä/yhteisöjä tai ystäviä joiden luona voi yöpyä eri kaupungeissa. ja näistä yöpaikosita taas lisäkontakteja, kaikenmaan kommuunit ja yhteisöt konnektoituvat ympäri maailmaa aika vahvasti liikkuvien matkalaisten kautta.
    -couchsurfing.org : emergency couch surfing groups! jos ei hotsita ottaa kontaktia randomisti kadulla, ei oo rahaa hostelliin/tahtoo vähän enemmän seikkailua kuin bunk bed, niin ainakin isoissa kaupungeissa kylmyydeltä pelastaja!
    -liftausyhteisöjä löytyy myös facebookista, kuten hitchgathering, voi vaikka kysellä matkaseuraa arveluttaviin maihin tai kysellä ja jakaa liftikokemuksia/etsiä yöpaikkaa/yhteisöä
    -sittemmin opittua: jos matkalla mennään raakaruokalinjalla, ja dyykatuille vihanniksille ei ole keitintä matkassa, niin luksusta on kantaa mukanaan miniraastinta ja ruokakippoa. huh jos olis vielä pieni öljypullo ja mausteita!

    rahan käytöstä en tiedä. koen, että raha menee ja tulee. sen liikkeen pakottava hallitseminen ja huolehtiminen on seikkailumielen pingottamista. toisaalta, riippuu niin paljon maasta. länsimaissa matkustavan on mahdollista selviytyä rahatta _missä vain_ missä on ihmisiä, jotka kuluttavat länsimaalaiseen tyyliin. kulutusyhteiskunta, babylon mikä ikinä mahdollistaa myös juurikin systeeminsä ulkopuolella elämisen. kulutuksellisesti köyhimmille seudulle matkustavan täytynee kiinnittää enemmän huomiota budjettiinsa, siispä ota selvää paikan oikeasta hintatasosta eli älä maksa tietämättömänä liikaa.

    helposti matkalainenkin ehdollistuu mukanaan kantamaan tavaraan ja "suojelevaan informaatioon". trust your guts ja myöskin harjoita sitä ymmärtämällä, että turvallisuuskaan ei ensisijassa tule ulkopuolelta, vaan sisältä!

    ReplyDelete